stap 10 | boekpromotie
Een boek wordt niet vanzelf een bestseller. Het is dus belangrijk dat jij als uitgever het boek zélf actief promoot.
Als het manuscript klaar is, is 1% van het werk gedaan. Er gaat nu vooral veel energie zitten in de promotie. Er zijn geen shortcuts, geen garanties. En de meeste vormen van reclame werken niet. Geef daarom géén hoge bedragen uit aan promotie. Dit wordt zelden terugverdiend. Hou de marketing klein en persoonlijk, maar wél blijven “roepen”. Het kan maanden, zelfs jaren duren voordat je resultaat ziet, dus geef niet te snel op.
Promotie is natuurlijk niet verplicht, maar zonder boekpromotie verkoop je waarschijnlijk niets. Jouw boek is waarschijnlijk geen uitzondering op die regel. Zonde! Je mag trots zijn op je werk en je zal zien dat je na iedere actie positieve reacties krijgt. Zelfs al was het nooit je ambitie een bestseller te schrijven, het is gewoon geweldig als mensen jouw boek lezen en je eer van je werk hebt. Wees vooral niet te verlegen!
Wacht niet tot het boek klaar is, start met de boekpromotie als je nog aan het schrijven bent, bijvoorbeeld via social media of een blog. Hierdoor kun je ook beter inschatten hoe groot je oplage moet zijn. Onze website biedt diverse opties voor gratis boekpromotie en handige tips. Lees ze hieronder allemaal door en kies wat bij je past.