Zeg je baan nog niet op

Publiceren is gewoon keihard werken

Stap 1 
boekplan

TIP 35 | Social media, een must

 

Ik kom nog steeds auteurs tegen zonder Facebookpagina. Jammer, want je maakt het jezelf wel lastiger! 

Nu je de informatie over jezelf als auteur compleet hebt, is social media de snelste én goedkoopste manier om dit te delen met een grote groep mensen. Social media wordt steeds belangrijker in de strijd om de lezer. Het is niet voldoende om er alleen eens per week even een gratis advertentie op te knallen. Social media, het woord zegt het al, werkt alleen als je daadwerkelijk sociaal en oprecht betrokken bent. Maak nieuwe vrienden, reageer op berichten, deel en stel vragen. Liefst iedere dag!

Ben je bezorgd over je privacy? Bedenk dan dat je zélf bepaalt wat je erop zet en wat niet. Je kunt het ook puur zakelijk gebruiken. De directeur van Unilever zet zijn vakantiekiekjes ook niet online voor alle klanten.

START METEEN MET FACEBOOK

Wacht niet met social media tot het boek klaar is, maar betrek het publiek vanaf het begin bij het hele proces.

Maak in ieder geval een gratis account aan voor Facebook. Het is belangrijk dat jouw Facebookpagina er goed uitziet vóórdat je vrienden gaat toevoegen. Plaats daarom alvast een aantal “statusupdates”, zodat er wat te lezen valt. Het werkt het best als je een filmpje of mooie foto met een stuk inhoudelijke tekst combineert. Deze tekst wordt overigens ook door Google opgepikt, zie dat maar als een bonus. Zorg daarnaast voor een mooie header (= grote afbeelding boven aan je Facebookpagina) en een goede profielfoto.

Hoe meer mensen je toevoegt aan je Facebook-vrienden, hoe groter het bereik. Het kost tijd om zo’n netwerk op te bouwen, dus doe dit zo snel mogelijk. Wacht niet tot het boek klaar is, maar betrek het publiek bij het hele proces vanaf het schrijven.

BLOG | VIJF INGREDIËNTEN VOOR GOEDE SOCIAL MEDIABERICHTEN

Voor het plaatsen van goede berichten op social media zijn een aantal ingrediënten van belang. Een effectief bericht schud je namelijk niet zomaar uit je mouw. Er zijn enkele richtlijnen die jij kunt toepassen op diverse sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Met deze vijf tips trek jij de aandacht. [ LEES MEER… ]

LIKE, VOLG & DEEL

Het is handig ons toe te voegen op Facebook én onze zakelijke pagina te “liken” om diverse redenen.

  • Wij gebruiken Facebook dagelijks voor communicatie met onze auteurs. We delen hier tips voor auteurs over uiteenlopende onderwerpen die niet in ons stappenplan staan, zoals bijvoorbeeld events en schrijfwedstrijden.
  • Wij delen alleen boekennieuws op onze Facebookpagina van auteurs die ons ook actief liken, volgen en delen. Alleen dan kunnen we je “taggen” (toevoegen aan het bericht). Andersom is het ook slim om ons te taggen in bijvoorbeeld berichten over boekpresentaties, promotieactiviteiten etc. Door derden te taggen (denk ook aan illustrators, editors en fotografen) is je bericht zichtbaar voor hun vrienden en wordt je bereik dus groter.
  • Als een bericht vaker een reactie genereert, zal Facebook het ook vaker laten zien. We versterken elkaar dus als auteurs regelmatig elkaars linkjes delen (door op “share” te klikken) of reageren op elkaars berichten. Zo wordt ons bereik op Facebook groter. Hiervan profiteren alle boeken. Klik dus even op onze like-button.

OPDRACHT | VOEG ONS TOE OP SOCIAL MEDIA

Als je ons even toevoegt op social media, kunnen we de berichten over jouw boek beter volgen en delen.

OPDRACHT | PIMP JE PROFIEL

Vermeld in al jouw social media profielen dat je auteur bent!

FACEBOOK EDGERANK

Het is belangrijk je te realiseren dat jouw berichten niet aan al jouw Facebookvrienden worden getoond.

Er staan zoveel berichten in de tijdlijn, dat Facebook moet kiezen wat wel of niet wordt getoond. Die keuze baseren ze op een ingewikkelde formule, de “edgerank”. Daardoor ziet gemiddeld slechts 16% van jouw “fans” de berichten. Je kunt de edgerank-score beïnvloeden en zorgen dat jouw bericht vaker wordt getoond. Dat is een studie op zich, maar hier toch even in het kort:

  • Lok reacties uit, want iemand die reageert krijgt jouw berichten daarna ook vaker te zien.
  • De inhoud is van invloed. De beste scores zijn voor foto’s en video’s met een tekst erbij.
  • Veel likes verhogen de score, maar reacties wegen zwaarder mee dan likes.
  • Tijd is ook een factor. Oude berichten verdwijnen naar de achtergrond.

ZAKELIJKE FANPAGE

Je kunt onder je persoonlijke Facebookpagina een extra pagina (fanpage) voor zakelijk gebruik hangen.

Een fanpage heeft zeker voordelen:

  • Je kunt anderen medebeheerder maken.
  • Je kunt de resultaten van je campagnes beter bijhouden.
  • Voor jouw persoonlijke Facebookpagina moet men zich aanmelden als “vriend” en dat moet jij goedkeuren. Bij een fanpage hoeft men alleen op “like” te klikken om de status-updates te zien.
  • Je voorkomt bovendien dat wildvreemden jouw persoonlijke status-updates zien.
  • Ruimere mogelijkheden voor adverteren.
  • Je kunt vrienden via je persoonlijke pagina uitnodigen deze fanpage te “liken”.

En dan wordt ook een nadeel duidelijk: de ervaring leert dat een deel van jouw vrienden zo’n fanpage niet zal “liken” en jouw boodschap niet zal zien. En een fanpage met drie likes is echt erg sneu. Likes kopen raad ik echter af omdat deze mensen geen enkele interesse hebben in jouw product. Je zal andere manieren moeten verzinnen om publiek te lokken.

OPDRACHT | FACEBOOK FANPAGE MAKEN

Het kost tijd om jouw social media bereik te laten groeien. Begin er daarom meteen mee.

Waarschijnlijk had je al een persoonlijke facebookpagina (of maak die anders nu even aan), maar voor jouw boek is een zakelijke “fanpage” handig. Het grootste voordeel is dat je er tegen verrassend lage kosten heel gericht mee kunt adverteren. Om dit efficiënt te doen, is het belangrijk te zorgen dat je al een aantal volgers hebt, liefst mensen in jouw doelgroep.

Zorg voor een aantrekkelijke “fanpage”:

  • Maak de fanpage aan
  • Zorg voor een nette header en vul alle gegevens zorgvuldig in
  • Deel een video + middellange tekst (bijvoorbeeld waarin je uitlegt wat je plannen zijn)
  • Deel een foto + middellange tekst (bijvoorbeeld over iets wat je inspireert)
  • Deel een link naar je eigen website (liefst naar iets actueels)
  • Deel 1 of 2 links naar artikelen op andere websites
  • NADAT je voor wat vulling hebt gezorgd, nodig je wat goede vrienden uit.
  • Vraag hen om een 5-sterren beoordeling
  • DAARNA nodig je anderen uit (via de functie “vrienden uitnodigen”)
  • Plaats de komende tijd minimaal 2x per week een bericht

ADVERTEREN OP FACEBOOK

Wie op Facebook een fanpage heeft kan binnen een paar minuten een advertentiecampagne starten.

Een zakelijke pagina (“fanpage”) biedt interessante mogelijkheden voor adverteerders met een budget vanaf 1 euro per dag. De gewone advertenties (rechts van de tijdlijn) kennen we allemaal. Maar wist je dat je – tegen betaling – ook een bericht in de tijdlijn kan promoten? Daarmee wordt dit bericht zichtbaar buiten je vriendenkring.

Facebook weet veel over ons. Waar wonen we? Wie kennen we? Wat vinden we leuk? Op basis van die gegevens laat Facebook adverteerders zelf doelgroepen selecteren. En dat gaat verder dan je denkt. Je kunt bijvoorbeeld een bericht tonen aan de vrienden van jouw vrienden. Of aan iedereen jonger dan 50 jaar in Zeeland die van watersport houdt. Aan iedereen die op je mailinglist staat. Ja, zelfs aan iedereen die recent op jouw website is geweest. Dit laatste noemen we “remarketing”.

FACEBOOK SHOP

De Facebook-shop is een leuke extra optie die je zeker zou moeten proberen.

Op een zakelijke pagina kun je – helemaal gratis – een shop aanmaken en producten invoeren. Die worden dan zichtbaar op jouw Facebookpagina. Leuk, maar het écht handige is dat je die producten ook kunt “taggen” in foto’s. Bijvoorbeeld, bij de foto van jouw boekpresentatie komt dan een extra link met “getoonde producten”. Zo vergroot je de zichtbaarheid en verlaag je aankoopdrempels.

PROMOTIE VIA GROEPEN

De nieuwsgroepen zijn interessant voor onze auteurs. Wie actief deelneemt aan Facebook- en LinkedIn-groepen, wordt sneller opgemerkt. Zorg wel dat je niet alleen ‘spamt’, maar echt een zinnige bijdrage levert aan de discussies.

Mensen met een gezamenlijke interesse vinden elkaar in groepen, zowel op Facebook als op op Linkedin. Je kunt zo’n groep zien als een soort stamtafel in een café. Je kunt daar niet naar binnen rennen, je reclame op tafel dumpen en wegrennen. Dan werkt het niet. Je zorgt éérst dat je een band met de groep krijgt door hen te volgen en af en toe een commentaar te plaatsen op hun berichten. Pas na geruime tijd kun je voorzichtig gaan melden waar je zelf mee bezig bent. Wees voorzichtig met al te commerciële boodschappen, die worden in veel groepen niet gewaardeerd. Het is verstandiger dit een beetje te verstoppen in een inhoudelijk verhaal.

Veel auteurs komen samen in groepen met andere schrijvers en dat is leuk en leerzaam, maar zij zijn waarschijnlijk niet jouw doelgroep. Heb jij een boek over treinen geschreven, richt je dan op machinisten, niet op auteurs. Zoek op social media dus vooral naar groepen die interessant zijn voor jouw lezers, niet per se waar jijzelf in past.

In verschillende groepen op Facebook is er ook gelegenheid jouw boek te promoten. Bewerkelijk, maar wel gratis:

OPDRACHT | WORD LID VAN GROEPEN

Zoek op social media naar groepen die interessant zijn voor jouw lezers (niet per se waar jijzelf in past) en meng je in de discussies.

LINKEDIN

Vergeet niet jouw boek als publicatie te vermelden op LinkedIn, zelfs als het geen link met je beroep heeft.

LinkedIn (gratis) werkt in grote lijnen hetzelfde als Facebook. Het is natuurlijk wel wat formeler en wordt vooral ingezet door zakelijke gebruikers. Wij gebruiken LinkedIn minder intensief, want commerciële mededelingen worden vaak opgevat als spam door andere gebruikers. LinkedIn heeft een aantal handige functies die jij als auteur wel kunt gebruiken:

  • Neem het boek als “publicatie” op onder het kopje “prestaties”. Dat staat niet alleen goed op je CV, het helpt ook weer om gevonden te worden op Google. Voor nóg meer exposure, kun je mensen die eraan hebben meegewerkt – bijvoorbeeld een editor of een illustrator – “taggen”.
  • Schrijf niet alleen kortere bijdragen, maar kies af en toe ook voor de langere “artikelen”. Dat is een mooie plek om bijvoorbeeld een stuk uit het boek de delen.

MAXIMAAL 3 KANALEN

Er zijn vele opties, maar beperk je tot maximaal 3 social media kanalen om het beheersbaar te houden.

Naast Facebook zijn er natuurlijk nog vele andere platforms, die zich vaak toeleggen op een bepaalde activiteit (zoals Goodreads voor boeken) of op een bepaalde doelgroep (zoals TikTok, Snapchat en Instagram voor jeugd). Kijk niet alleen naar wat bij jouw doelgroep populair is. Je moet er zelf ook feeling mee hebben. Niet iedereen is geschikt voor een videokanaal op Youtube.

Beperk het tot de belangrijkste kanalen en voorkom dat social media een (onbetaalde) fulltime baan wordt. Je moet immers niet alleen berichten posten, maar ook reageren op andere gebruikers.

HOOTSUITE

Hootsuite maakt het makkelijk om verschillende social media platforms bij te houden.

Er bestaat gratis software waarmee je eenvoudig meerdere social media accounts kunt beheren, zoals Hootsuite. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld Facebook dit opmerkt en berichten minder vaak toont, met als resultaat dat dit bericht aanzienlijk minder wordt gelezen. Hootsuite is wel handig voor vakanties, want je kunt berichten maanden van te voren agenderen en daarna automatisch laten plaatsen.

BLOG | DE BESTE AFMETINGEN OP SOCIAL MEDIA

Als auteur wil je graag je boek onder de aandacht brengen. Social media is natuurlijk een van de kanalen die je inzet. In dit blog tips voor de beste afmetingen van jouw visuele content. [ LEES MEER… ]