
TIP 39 | Persberichten
Ik merk dat auteurs soms onzeker zijn en geen persberichten versturen. Wat een gemiste kans!
Een persbericht is een absolute must. Verstuur altijd een persbericht naar verschillende kranten en bladen zodra jouw boek verschijnt, liefst zelfs een paar dagen eerder. Als de media jouw persbericht interessant vinden, zullen ze een artikel over jouw boek plaatsen, misschien zelfs een leuk interview afnemen. Dat is niet alleen goed voor de verkoopcijfers, maar ook een enorme boost voor je zelfvertrouwen. Positieve reacties geven nieuwe energie.
LAAT PERSBERICHT NAKIJKEN
Spelfouten in een persbericht zijn funest. We raden je daarom aan het persbericht te laten nakijken door een editor, liefst één die ook journalist is. Zij weten immers wat journalisten willen zien. Het is wel de bedoeling dat je zelf een eerste opzet schrijft (want anders moet de editor ieder boek eerst lezen en dat kost aanzienlijk meer). Lees daarom eerst even onderstaande tips door.
PERSLIJST
Begin ruim voor de verschijning van jouw boek met het verzamelen van redactieadressen.
Een perslijst is een lijst met namen en adressen van kranten, journalisten, tijdschriften, vakbladen, dagbladen, sponsored magazines en iedereen die jij een persbericht zou willen sturen. Het werkt het best als jij deze lijst zelf samenstelt. Jij weet immers waar jouw doelgroep zich bevindt.
Neem ook plaatselijke kranten in het bestand op. Daar is de kans op persaandacht groter. Kijk even op www.kranten.com om te zien of je geen kranten bent vergeten. Schrijf jij over een heel specifiek onderwerp? Vergeet dan vakbladen en internetfora niet. Denk ook aan verenigingen op dat gebied (bijvoorbeeld patiëntenverenigingen, hondenclubs etc.). Je vindt de een hoop tijdschriften keurig gesorteerd op doelgroep op wikipedia.
PERSADRESSEN KOPEN
Natuurlijk kun je ook persadressen kopen. Minder bewerkelijk, wel veel duurder. De bekendste en compleetste mediadatabase vind je op www.handboeknederlandsepers.nl. Je kunt hier alle persadressen downloaden. Dat kost – bij een eenmalige registratie – ongeveer één euro per adres.
Daarnaast kun je gebruikmaken van de diensten van bookpromotor Nancy Walburg, die een hele lijst met persadressen voor auteurs heeft verzameld. Voor ongeveer € 60,- verstuurt zij jouw persbericht naar haar perslijst. Het nadeel is dat je géén lijst met adressen van haar krijgt, dus niet kunt nabellen. Bovendien is haar lijst natuurlijk niet specifiek voor jouw doelgroep. Het voordeel is dat je wel in één keer honderden journalisten en boekbloggers bereikt.
SCHRIJFTIPS PERSBERICHTEN
Do’s
- Een kort bedankje | Laat de redactie weten dat je de plaatsing waardeert.
- Reacties | Vraag vrienden te reageren op online artikelen.
- Ontwerp | Hanteer sobere vormgeving om jouw persbericht te onderscheiden van een flyer.
- Functioneel wit | Brede marges en een grote regelafstand geven de journalist ruimte voor aantekeningen.
don’t
- Embargo | Onnodig gebruik wekt irritatie op.
- Retouren | Een journalist is geen postkamer-medewerker. Vraag niets retour (foto’s etc.)
- Géén verschillende lettertypes | Niets cursief, groter, onderstreept etc.
GASTBLOG | 7 PUBLICITEITSTIPS VOOR BOEKLANCERINGEN
Gastblogger Janneke van Heugten van VIDM weet als geen ander hoe je aandacht genereert in de media. [ LEES MEER… ]
PERSBERICHT PER E-MAIL
Veel redacties geven de voorkeur aan persberichten per e-mail. Zij hoeven dan de tekst niet over te typen.
Bijkomend voordeel: je bespaart op verzendkosten. Voor persberichten per e-mail gelden deze aanvullende regels:
- Géén bijlages | Plaats de tekst in de e-mail zelf. Stuur geen bijlages/attachments.
- Onderwerp e-mail | PERSBERICHT + kop.
- Ontwerp | Gebruik “html zonder opmaak”, zeker geen achtergronden of andere pseudo-creatieve onzin.
- Geen urgentie gebruiken | Dat wekt irritatie.
- Gebruik BCC | Zorg dat de ontvanger niet kan zien wie nog meer dit persbericht kreeg.
CHECKLIST
- PERSBERICHT | Dit woord groot bovenaan.
- Datum | Direct onder het woord PERSBERICHT.
- Korte kop | Wie en wat, geen onnodige woorden.
- Eerste alinea | Wie, wat, waar, wanneer.
- Tweede alinea | Toelichting.
- Afbakenen | Zorg voor één afgesloten onderwerp per alinea, zodat de redactie jouw bericht makkelijker kan inkorten en plaatsen.
- Max één A4 | Beperk de tekst. Echt niet meer!
- Plaats actualiteit op de voorgrond | Publicatie nieuw boek, boekpresentatie etc.
- Verhoog nieuwswaarde | Speel in op nieuwstrends.
- Zakelijke schrijfstijl | Dus niet “Ik heb een mooi boek geschreven”, liever “Jan Jansen schreef dit boek”.
- Citaten | Het citeren van anderen maakt jouw nieuws leesbaar en “belangrijker”.
- Achtergrondinformatie | In aparte bijlage of vermeld waar het staat op de website.
- Voor de redactie | Sluit het persbericht af met een streep en vermeld dan pas extra info voor de redactie (waar kunnen zij jou bereiken etc.)
PERSBUREAUS
Veel redacties maken gebruik van online persbureaus, die persberichten op hun website publiceren. Ook jij kunt jouw berichten daar plaatsen.
Je kunt zelf persberichten plaatsen op verschillende websites. Sommige zijn gratis:
Voor anderen moet je betalen:
RECENSIE-EXEMPLAREN
Wie en wanneer moet je een recensie-exemplaar van jouw boek versturen?
Recensie-exemplaren zijn boeken die je gratis opstuurt naar journalisten, zodat zij daarover een mooi artikel kunnen schrijven. Ik raad je aan hier terughoudend in te zijn. Het lukraak rondstrooien van gratis boeken leidt zelden tot meer positieve recensies in de krant, laat staan tot hogere verkopen. Zonde van het geld.
Het is efficiënter om vóóraf aandacht te besteden aan een goede relatie met de pers. Stuur alleen de voor jou relevante media een exemplaar met het persbericht mee. Of vraag of er überhaupt behoefte is aan een exemplaar van jouw boek. Als het interessant is zullen journalisten niet te verlegen zijn om het op te vragen. Om dat aan te moedigen kun je een extra zinnetje onderaan het persbericht opnemen: “Neem voor interviews of recensie-exemplaren contact op via ….”
Wij kunnen de verzending voor je verzorgen. De kosten hiervan (1 exemplaar van het boek + € 15 verzend- en administratiekosten) rekenen we aan je door.