Call  customer supportCall customer support 015-8877910
BestelMijnBoek.nl
  • Login +

    Login

    Lost password?

    First time here? Create your account

Search
0
  • No products in the cart.
  • PRIJSLIJST
  • STAPPENPLANSTAPPENPLAN
    • STAPPENPLAN
      • STAP 1 | auteursbegeleiding
      • STAP 2 | offerte vragen
      • STAP 3 | boek schrijven
      • STAP 4 | boekomslag
      • STAP 5 | binnenwerk
      • STAP 6 | boek drukken
      • STAP 7 | boek verkopen
      • STAP 8 | boekpromotie
    • AUTEURSBEGELEIDING
      • INFO | ons verhaal
      • GRATIS | email begeleiding
      • GRATIS | introductiegesprek
      • GRATIS | voorbeeldboek
      • INFO | prijslijst
      • INFO | direct offerte
  • BOOKSHOPBOOKSHOP
    • POPULAIRE CATEGORIEN
      • nieuw
      • gedichten
      • romans
      • reisverhalen
      • levensverhalen
      • kinderboeken
      • levensbeschouwing
      • geschiedenis
      • studieboeken
      • erotiek
    • EDITORS CHOICE
      • nieuwe bezems
      • Liever goed sterven
      • krachtplek
      • De herkansing
      • rode lippen
  • contact

14 | oplage bepalen

De prijs van een boek wordt – naast uitvoering en formaat – mede bepaald door de oplage. Maar hoeveel boeken heb jij nodig?

 

beperk voorraadrisico

De gemiddelde oplage

Voor je planning wil je natuurlijk weten hoeveel boeken je waarschijnlijk gaat verkopen. Eerlijk? Niet veel.

Iedere auteur hoopt stiekem op een bestseller. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is belangrijk dat we realistisch zijn. De kans op een bestseller is gewoon klein. En wat is een bestseller? Vroeger gold het aantal van 100.000 als grens, maar de oplages zijn de laatste jaren gedaald. De meningen zijn er nu over verdeeld en hangen ook van het genre af. Er worden aantallen van 5.000 tot 50.000 genoemd. De Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) publiceert wekelijks de “Best-seller 60” en iedere jaar de “Top 100” mét de aantallen. En ik moet toegeven dat géén van de honderden titels die wij jaarlijks verzorgen ooit op die lijst heeft gestaan. Nooit. Niet eens in de buurt.

Gemiddeld verkopen onze auteurs 50 tot 100 exemplaren per titel, met uitschieters naar 1000 tot 2500 stuks. Die uitschieters zijn echter zeldzaam. Dat komt ook overeen met de cijfers van veel andere POD-uitgevers. Het is namelijk echt heel lastig om boeken buiten je eigen vriendenkring te verkopen.

Ben je dan echt kansloos als je in eigen beheer publiceert? Beslist niet! Ook Sonja Bakker is ooit begonnen met eigen beheer. Recent zagen we “De verwarde cavia” van Paulien Cornelisse, “Alecto“ van Xenia Kasper en “Menthol” van Frank Krake in de Bestseller 60. Voor je financiële planning zou ik er alleen niet echt keihard op rekenen.

 

Drukken of printen?

Moet jij je boek laten printen of drukken? Verschillende oplages vragen om andere productiemethodes, ieder met voor- en nadelen.

  • Drukken voor grote oplages (vanaf 500 stuks)
  • Printen voor kleine oplages (5 – 500 stuks)
  • POD + verkopen via Bol.com (geen voorraad)

Welke methode voor jou geschikt is, hangt af van hoeveel boeken je denkt te kunnen verkopen én hoeveel je wil investeren in jouw boek.

 

Grote oplage drukken

Is offset drukken goedkoper? In een grote oplage is dat absoluut zo. Mits je ze ook echt allemaal verkoopt.

Offset drukken in een grote oplage is – per boek gerekend – een stuk voordeliger dan printen. Verleidelijk, maar vaak stagneert de verkoop na 100 exemplaren. Zeker bij uitgaves in eigen beheer is het lastig die grens te doorbreken. Grote uitgevers maken ook missers, maar het verschil is dat die niet hun hele toekomst laten afhangen van die ene titel. Offset drukken kost al snel duizenden euro’s, een aanzienlijk financieel risico. Kun jij je dat risico überhaupt permitteren?

 

Kleine oplage printen

Voor kleine oplages is bookprinting voordeliger. Zelfs oplage 1 is mogelijk.

Voorraadrisico is een zwaar onderschatte kostenpost, die vaak wordt vergeten. Met POD kun je dat risico beperken. Print gewoon exact wat je nodig hebt. Niet meer, niet minder. Zo blijf je nooit met grote stapels onverkochte voorraden zitten.

De stukprijs is bij printing-on-demand wel hoger dan bij een grote oplage drukwerk, met name full color boeken en hardcovers zijn relatief duur in kleine oplages. Een serieus nadeel, maar de boeken die je NIET verkoopt moet je ook bij je kostprijs rekenen. En dan blijkt de berekening vaak toch in het voordeel van POD uit te vallen.

 

Per stuk printen

Geen voorraadrisico? Kies dan voor printing-on-demand in combinatie met verkoop via Bol of de boekhandel.

Dit is het échte printing-on-demand (POD). Meld jouw boek aan voor verkoop via onze kanalen (onze webshop, Bol of de boekhandel) en wij printen de boeken pas als deze daadwerkelijk zijn verkocht. Je hoeft hiervoor zelf geen voorraad aan te houden, dus je kunt jouw boek publiceren zonder grote investeringen. Je betaalt wel eenmalig € 20.

 

 OPDRACHT | Omslagpunt berekenen

Wat is het punt waarop je een beter hogere oplage ineens kan laten drukken?

Als je meer exemplaren in één keer bestelt, daalt je kostprijs. Printen is per stuk gezien duurder dan drukken, maar hoeveel precies hangt af van je uitvoering. Veel auteurs rekenen alleen uit wanneer ze “uit de kosten” zijn door de totale kosten te delen door de verkoopprijs. Wij raden je aan ook even de totale kosten van van bijvoorbeeld 1000 stuks te delen door de printprijs per stuk. Zo kun je uitrekenen wanneer je sowieso moet overstappen naar een grotere oplage in offset drukwerk.

Zoek in de prijslijst de prijs per 1000 op van jouw uitvoering en deel deze door de prijs voor 1 exemplaar via printing on demand. Maak een grove berekening van het omslagpunt tussen printen en drukken.

 

 OPDRACHT | Voorlopige oplage bepalen

Maak een reële schatting van hoeveel boeken je denkt te kunnen verkopen 

Je weet misschien nog niet hoeveel boeken je gaat verkopen, maar voor de calculaties hebben er wel een getal nodig. Op dit getal baseren wij o.a. onze offertes en de berekening van de verkoopprijs. Deze voorlopige schatting kun je later – indien nodig – probleemloos aanpassen.

 

Voorverkoop

Met een intekenlijst of voorverkoop kun je beter inschatten hoeveel boeken je zal verkopen en de oplage bepalen.

Je hoeft niet te wachten met de verkoop tot het boek klaar is. Start nu alvast met de voorverkoop via een intekenlijst. Door het boek te verkopen vóórdat je het laat drukken, kun je de financiële risico’s beperken. Het is wel gebruikelijk dat boeken in de voorverkoop iets goedkoper zijn.

Vroeger was de intekenlijst een fysieke lijst, dus een stuk papier waarop iedereen die interesse had zijn naam zette. Dat kan natuurlijk nog, maar tegenwoordig maken we meestal gebruik van een voorverkoop-pagina in een webshop, waar lezers ook alvast betalen. Zo kun je de belangstellen testen en weloverwogen kiezen voor een grote oplage (via offset drukwerk) of een kleine oplage (via printing-on-demand).

  • VIA ONZE WEBSHOP | Wij kunnen de hele voorverkoop voor je verzorgen via onze eigen webshop. We kunnen een verkooppagina voor je aanmaken zodra de prijs en het ontwerp voor de omslag bekend zijn. Op deze verkooppagina zetten wij de datum waarop het boek verzonden zal worden (meestal +- 2 a 3 maanden later). Dit betekent wel dat je een keiharde deadline hebt, want de boeken zijn immers al betaald.
  • VIA JOUW EIGEN WEBSITE | Het staat je ook vrij om de voorverkoop helemaal zelf te regelen, gewoon op jouw eigen website. We adviseren je wel om te zorgen dat lezers vóóraf betalen.
  • VIA CROWDFUNDING | Op bijvoorbeeld het platform via VoorjeBuurt.nl. kan men jouw boek sponsoren door geld te doneren of het boek alvast bestellen.

 

VOORBEELD | Voorverkoop via crowdfunding

Deelnemers van Zorgboerderij De Witte Schuur schilderden samen een prentenboek. Natuurlijk waren deze kunstenaars met een beperking reuze trots op hun werk, maar als zorginstelling wil je natuurlijk niet dat je budget in een stapel onverkochte boeken blijft steken. Deze opdrachtgever heeft daarom een aantal slimme dingen gedaan.

Ten eerste heeft de Witte Schuur gebruik gemaakt van crowdfunding via VoorjeBuurt.nl. Op dit platform kon men het boek sponsoren door geld te doneren of het boek alvast te bestellen. Dat ging zo goed dat ze al na een paar dagen het doel konden verhogen. Ten tweede heeft de Witte Schuur met een intekenlijst gewerkt. Men kon het boek al bestellen vóór het af was en zo konden ze zien hoe groot de vraag was. Tenslotte hebben ze een combinatie gemaakt van verschillende bookprinting-opties. Een grote oplage drukken was een te grote investering dus is gekozen voor een kleine oplage. Dan zijn hardcovers relatief duur. Daarom is ervoor gekozen slechts een paar exemplaren als speciale editie (hardcover) te printen en de rest te laten verschijnen als een betaalbare paperback.

AANVRAGEN | vrijblijvende offerte

 

1001 tips voor auteurs

aanleveren bestanden auteursbegeleiding auteursrecht bestellen bibliotheek blog boekomslag ontwerpen boek ontwerpen boekpresentatie boekpromotie boek schrijven boek uitgeven boek verkopen bookreviews booktrailer crowdfunding dreamteam e-book editor eigen beheer events flaptekst foto's google/SEO in de krant levensverhaal nieuws offerte onze auteurs persbericht personal branding proeflezen profielfoto pseudoniem Q&A royalty's schrijfcoach schrijfcursus social media stappenplan uitgeverij uitvoering & oplage verkoopkanalen video website

 

Comments: 0 Tags: boek uitgeven, uitvoering & oplage LOVE IT, SHARE IT
facebook twitter google pinterest

info zoeken

prijslijst
stappenplan eigen boek uitgeven
afspraak met Esther Kraaijenbrink

stappenplan

STAP 1 | auteursbegeleiding
stap 1 | auteursbegeleiding
stap 2 | offerte vragen
stap 2 | offerte vragen
stap 3 | boek schrijven
stap 3 | boek schrijven
stap 4 | de boekomslag ontwerpen
stap 4 | de boekomslag ontwerpen
stap 5 | het binnenwerk ontwerpen
stap 5 | het binnenwerk ontwerpen
stap 6 | bestanden aanleveren
stap 6 | bestanden aanleveren
stap 7 | voorverkoop
stap 7 | voorverkoop
stap 9 | boek verkopen
stap 9 | boek verkopen
stap 10 | boekpromotie
stap 10 | boekpromotie

zoek op onderwerp

aanleveren bestanden auteursbegeleiding auteursrecht bestellen bibliotheek blog boekomslag ontwerpen boek ontwerpen boekpresentatie boekpromotie boek schrijven boek uitgeven boek verkopen bookreviews booktrailer crowdfunding dreamteam e-book editor eigen beheer events flaptekst foto's google/SEO in de krant levensverhaal nieuws offerte onze auteurs persbericht personal branding proeflezen profielfoto pseudoniem Q&A royalty's schrijfcoach schrijfcursus social media stappenplan uitgeverij uitvoering & oplage verkoopkanalen video website
ABOUT US

Overweeg je zelf een boek uit te geven? Levensverhaal, gedichten of roman? Start vandaag nog met het stappenplan!

Customer support: 015-88 77 910

Send a message here

NIEUWE BOEKEN
  • Mangga, mangga val naar beneden editors choice, geschiedenis, levensverhalen, nieuw € 23,95
  • Goudkoorts | Hans van Heesch Goudkoorts geschiedenis, nieuw, romans € 22,95
editors choice
  • MARIAN WEIJER | Mannenmoed Mannenmoed geschiedenis, levensverhalen, nieuw
    Waardering 4.33 uit 5
    € 24,95
  • The Love Journal The Love Journal editors choice, nieuw, overig € 24,50
Last posts
ENZO SISTO | Wetenschappelijk BBQ'en? Ja graag!
PERSBERICHT | Wetenschappelijk BBQ’en? Ja, graag!

Met trots en plezier wil ik u informeren betreffende de …| MEER

BAS VAN DER PLAS | Belarus is geen Rusland
PERSBERICHT | Belarus is geen Rusland

Belarus, een actueel thema.…| MEER

copyright 2018 - BestelMijnBoek.nl

CLOSE