28 | ontwerptips omslag
Bescheidenheid werkt niet voor boekomslagen.
Het internet heeft het boekenvak enorm veranderd. De meeste boeken worden tegenwoordig online verkocht en nuances zoals een mooie papiersoort of speciale bindmethode zijn in webshops niet zichtbaar. Een opvallende boekomslag – vaak bijna schreeuwerig – verkoopt online daardoor beter dan een bescheiden / saaie bookcover. Als je een afbeelding gebruikt, kies er dan één met krachtige kleuren. Daarnaast is het formaat van de titel de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Immers, op internet ziet men in eerste instantie alleen een heel klein plaatje en dan is het wel fijn als je goed titel leesbaar is. Groter is beter!
OPDRACHT | moodboard
Geef je ontwerper een duidelijk opdracht mee.
Laat de vormgever niet gokken naar jouw stijl en smaak. Bekijk de diverse stijl-elementen in andere boeken. Wat vind je mooi qua kleurgebruik, lettertype, icoontjes, afbeeldingen? Hou je druk of juist rustig? Maak foto’s van omslagen van boeken die je aanspreken. Het wordt natuurlijk niet 100% hetzelfde, maar met een “moordboard” kunnen vormgevers wel snel een inschatting maken van jouw smaak.
OPDRACHT | onderzoek trends
Welke omslagen doen het momenteel goed?
Bekijk de bestsellerslijsten op bijvoorbeeld Bol.com en Managementboek om te zien wat de trends zijn qua titels in jouw genre. Onderzoek of jouw omslag tussen de rest van de bestsellers zou passen.
OPDRACHT | vraag de doelgroep
Controleer via social media of jouw boekomslag aanslaat bij de doelgroep.
Twijfel je nog over de omslag? Of heb je meerdere ontwerpen waaruit gekozen moet worden? Presenteer jouw boekcovers op social media en vraag jouw doelgroep te stemmen op de mooiste. Vraag vooral ook naar het ‘waarom’.