
TIP 30 | Google search-engine
We kennen allemaal de zoekmachine Google. Maar maak jij hier al ten volste gebruik van?
Bij de biografie, titel, flaptekst, het persbericht, ja, echt bij iedere tekst die je schrijft moet je jezelf afvragen ‘Is dit Google-proof’? Daarmee bedoelen we of de juiste trefwoorden erin voorkomen, zodat de doelgroep jou vindt als ze op Google gaan zoeken.
Het is dus handig om vóórdat je met de boekmarketing begint, eerst te bedenken op welke trefwoorden jouw doelgroep waarschijnlijk zoekt. Jouw teksten worden beter gevonden door Google als dit redelijk unieke woorden of woordcombinaties zijn. Het woord “mijn leven” is bijvoorbeeld te algemeen. Hierop zal Google zoveel resultaten geven, dat het lastig wordt om bovenaan te eindigen. Een zelf verzonnen woord is ook weer niet handig, want daar zoekt immers niemand op.
Vervolgens is het de bedoeling dat je deze woorden in al je teksten verwerkt. Er zijn vele websites met SEO-tips (SEO = Search Engine Optimalisatie), maar het aller belangrijkste is dat jouw teksten goed leesbaar blijven, ondanks het verwerken van de trefwoorden. Je hebt er immers niet aan als je gevonden wordt, maar maar jouw lezer uit irritatie afhaakt.
GOOGLE ADWORDS
Als je snel meer bezoekers op jouw website wil krijgen, kun je adverteren op Google via Adwords!
Je betaalt per klik en kunt een maximaal budget instellen. De klikprijzen liggen echter hoog en het valt niet mee om dit terug te verdienen met boekverkopen. Nieuw account? Vraag even rond of iemand nog zo’n waardebon van € 50 gratis advertentiebudget heeft liggen en test het zelf.
GOOGLE ANALYTICS
Geniaal: als je een Google-account aanmaakt kun je via Analytics gegevens over jouw website zien.
Met de gratis tool Google Analytics krijg je zeer gedetailleerde gegevens. Je ziet niet alleen hoeveel bezoekers je had, maar ook hoe lang ze bleven en waar ze vandaan komen.
Hoe kun jij als schrijver deze informatie gebruiken? De best bezochte blogs laten je zien wat jouw publiek kennelijk wil lezen. Of welke teksten te moeilijk zijn, waardoor mensen afhaken. Persoonlijk was ik verbaasd te zien hoeveel mensen via Facebook op mijn site komen. Voor mij een reden om mijn social media strategie aan te passen. Analyseren dus.