GASTBLOG | meer resultaat met boekpromotor
Gastblogger & boekpromotor Nancy Walburg vertelt wat een promotiebureau kan doen voor jouw boek, én wat jij zelf kan doen.
Dichtbij huis
Na maanden, misschien wel jaren, van hard werken is ‘ie daar dan: jouw eigen boek. Natuurlijk hoop je dat zoveel mogelijk mensen je boek gaan lezen, daar heb je het tenslotte voor geschreven. Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Promotie is hier het toverwoord. Heel belangrijk: begin dichtbij huis. De mensen om je heen zijn waarschijnlijk je eerste lezers/kopers van je boek. Maak volop reclame, hang posters en flyers op in winkels, bibliotheken en horecagelegenheden. Daarnaast kun je alle plaatselijke boekhandels in je regio afgaan met je boek en de vraag of zij deze in hun winkel willen leggen. Organiseer een boekpresentatie bij jou in de buurt. Denk aan de plaatselijke boekwinkel, bibliotheek of buurthuis en nodig desgewenst een bekende gast uit die je eerste boek in ontvangst neemt en bij voorkeur iets toevoegt aan je presentatie zoals een liedje, praatje of muziekstuk. Juist die regionale promotie-activiteiten kun je het beste zélf doen.
Social media
In deze tijd is social media een krachtig medium om je boek onder de aandacht te brengen. Denk maar eens aan alle boekgerelateerde groepen op Facebook. Regelmatig (niet te vaak!) een berichtje kan je boek al een flinke boost bekendheid geven. Daarnaast hebben bloggers veel volgers, en daarmee een grote macht in boekenland. Als zij een recensie over jouw boek schrijven en deze via social media onder de aandacht brengen, levert dat veel extra aandacht op. De moeilijkheid is natuurlijk wel, om bloggers zo ver te krijgen dat zij de moeite nemen om een recensie te schrijven. Daarbij kan een boekpromotor helpen, want die heeft meer contacten en wéét in welke boeken verschillende bloggers geïnteresseerd zijn.
Persberichten
Een persbericht moet aan bepaalde voorwaarden voldoen en bepaalt in sterke mate de eerste indruk die de pers heeft van jouw boek. Daarnaast is het belangrijk dat je over een persbestand beschikt met adressen waar je het persbericht naar toe gaat sturen. Het verzamelen van deze adressen kost veel tijd en vaak schiet dit er bij in als auteurs deze taak zelf op zich nemen. In plaats van zelf wat in elkaar te draaien op het laatste moment, is het beter om hiervoor een gespecialiseerd promotiebureau in de arm nemen. Zij weten hoe een goed, opvallend persbericht in elkaar zit en beschikken over een uitgebreid persbestand en de nodige contacten. Daarnaast bieden zij vaak ook nog andere promotiemogelijkheden om je boek volop onder de aandacht te brengen. Zo geeft boekpromotor NancyW de drukbezochte online magazines Banger Sisters en Bezeten Boeken uit.
Nancy Walburg is een voorstander van het combineren van verschillende media: “We versturen persberichten naar een persbestand dat aansluit bij de doelgroep. Ons persbestand is enorm breed en bestaat uit landelijke en regionale dag-, week- en streekbladen, tijdschriften en magazines, zowel online als papier, blogsites, radio en televisie. En natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid zelf extra adressen aan te leveren van bijvoorbeeld vakbladen. Daarnaast publiceren we het persbericht in de online magazines Banger Sisters en Bezeten Boeken. Vervolgens worden er recensies en een interview met de auteur geplaatst. Die combinatie maakt het extra krachtig. Omdat we het aanbieden in één compleet pakket, kunnen we het betaalbaar houden.”
Advies
Veel dingen qua boekpromotie kun je dus zelf doen. Echter, het persbericht kun je misschien beter uit handen geven aan een professional. Er zijn verschillende mogelijkheden voor ieder budget!
Gastblogger Nancy Walburg is boekpromotor. Zij runt een enthousiast promotiebureau dat beschikt over de nodige ervaring, doorzettingsvermogen en de juiste contacten. Zij hanteert bewust vriendelijke tarieven, juist om professionele promotie voor iedereen toegankelijk te maken. NancyW werkt zowel voor losse opdrachtgevers als in samenwerking met diverse uitgeverijen. Voor BestelMijnBoek verzorgt zij de uitvoering van diverse boekpromotie-pakketten, zoals het “persbericht compleet” en het “persbericht + interview“.