Call  customer supportCall customer support 015-8877910
BestelMijnBoek.nl
  • Login +

    Login

    Lost password?

    First time here? Create your account

Search
0
  • No products in the cart.
  • PRIJSLIJST
  • STAPPENPLANSTAPPENPLAN
    • STAPPENPLAN
      • STAP 1 | auteursbegeleiding
      • STAP 2 | offerte vragen
      • STAP 3 | boek schrijven
      • STAP 4 | boekomslag
      • STAP 5 | binnenwerk
      • STAP 6 | boek drukken
      • STAP 7 | boek verkopen
      • STAP 8 | boekpromotie
    • AUTEURSBEGELEIDING
      • INFO | ons verhaal
      • GRATIS | email begeleiding
      • GRATIS | introductiegesprek
      • GRATIS | voorbeeldboek
      • INFO | prijslijst
      • INFO | direct offerte
  • BOOKSHOPBOOKSHOP
    • POPULAIRE CATEGORIEN
      • nieuw
      • gedichten
      • romans
      • reisverhalen
      • levensverhalen
      • kinderboeken
      • levensbeschouwing
      • geschiedenis
      • studieboeken
      • erotiek
    • EDITORS CHOICE
      • nieuwe bezems
      • Liever goed sterven
      • krachtplek
      • De herkansing
      • rode lippen
  • contact

71 | boekpresentatie

Als uitgever draag je zelf de kosten van dit soort evenementen. Wij bieden hier wel een stukje ondersteuning.

 

info-cursus-300x300

Kleinschalig is handiger

Een boekpresentatie hoeft geen mega-event te zijn om succesvol te zijn. Grote boekpresentaties gaan vaak gepaard met hoge kosten en het is niet zeker dat dit wordt gecompenseerd met hogere verkopen. Wij adviseren daarom de kosten van de boekpresentatie binnen de perken te houden.

  • Beperk de gastenlijst | Nodig vooral mensen uit die iets voor jouw boek kunnen betekenen (pers, potentiële klanten etc.) Bekijk het zakelijk, maar wees ook niet te zuinig. Niet iedereen zal ingaan op jouw uitnodiging, en presenteren voor een lege zaal is niet prettig. De presentatie van een levensverhaal kan de aanleiding zijn voor een leuke reünie.
  • Kies een goedkope locatie | Een zaal huren is duur en vaak onnodig. In de loop der jaren heb ik veel alternatieve presentatieruimtes gezien: de plaatselijke bibliotheek, boekhandels, de winkel van een familielid, de vergaderruimte van een werkgever, etc. De leukste presentatie was zelfs gewoon bij de auteur thuis, waarbij erwtensoep met roggebrood werd geserveerd.
  • Minder consumpties | Jouw gasten verwachten een hapje en drankje. Dit is een forse kostenpost, waarop veel bezuinigd kan worden. Denk daarbij aan werken met consumptiebonnen, het eerste uur alleen koffie serveren of het assortiment verkleinen. Zelfs het tijdstip is van invloed: vroeger op de dag wordt minder gedronken. Als men zelf drank bij een bar mag afhalen, zal dat de drempel verkleinen. Een oude truc is het uitsluitend serveren van goedkope bubbeltjeswijn in champagneglazen. Het staat feestelijk en het publiek drinkt meestal veel minder.

 

Programma boekpresentatie

Wees origineel. Hou niet te krampachtig vast aan “wat hoort”. Er zijn geen vaste regels voor het programma. Het moet vooral boeiend zijn, verrassen en het doel dienen: media-aandacht creëren en boeken verkopen.

  • Werk met een thema: op die manier worden de losse onderdelen één geheel.
  • De uitreiking van het eerste exemplaar: een bekend persoon genereert meer media-aandacht, maar in veel gevallen overhandigden wij ‘officieel’ het eerste exemplaar.
  • Draag voor uit eigen werk: heel geschikt als introductie of als afsluiting (“cliffhanger”). Echter, niet te lang.
    Anekdotes zorgen voor ontspanning: grapjes over schrijfperikelen verhogen de sfeer. Laat bijvoorbeeld een familielid vertellen over bloed, zweet en tranen.
  • Zorg voor voldoende pauzes.
  • Bedank de aanwezige pers: hun aanwezigheid maakt jou “belangrijk” voor andere aanwezigen.
  • Sluit af met een signeersessie: neem plaats achter een “verkooptafel” en signeer ieder exemplaar ter plekke.
  • Laat een ander foto’s en filmpjes maken, zodat je zelf je handen vrij hebt voor je gasten. Het is leuk als zij tijdens het evenement al foto’s plaatsen op social media.
  • Plaats binnen een paar uur zelf ook alle foto’s en “tag” mensen (mits geen bezwaar).

 

Checklist boekpresentatie

  • Locatie | Reserveer eerst tijd + plaats. Zijn er voldoende zitplaatsen, microfoon en beamer?
  • Sprekers | Reserveer eventuele sprekers. Noem hen in je persbericht en op social media.
  • Draaiboek | Bedenk in detail wie-wat-wanneer gaat doen en wijs een spreekstalmeester aan.
  • Gastenlijst | Hou de gastenlijst steeds up-to-date. Gebruik hier eventueel MailChimp voor.
  • Save-the-date | Laat mensen alvast weten dat er een evenement aankomt via een korte e-mail.
  • Uitnodiging | Een professionele uitnodiging bepaalt de opkomst. Je kunt deze bestellen via onze website. Het ontwerp verzorgen wij gratis.
  • Uitnodiging per e-mail | Naast de gedrukte uitnodiging adviseren wij 1 of 2 weken voor het event een reminder te versturen via e-mail.
  • Facebook | Maak een evenement aan in Facebook. Plaats het evenement op je eigen Facebookpagina én op onze pagina.
  • Persberichten | Ook even nabellen.
  • Zorg voor een persmap | Deel deze extra informatie uit aan aanwezige journalisten.
  • Boeken | En natuurlijk een pen om te signeren.
  • Boekenleggers | Stop er één in elk boek.
  • Folderbakjes | Zorg dat op elke tafel een bakje staat met jouw flyers. De bakjes kun je van ons lenen.
  • Spandoek in frame | Een spandoek van 200×100 cm voor de deur zorgt ervoor dat jouw gasten makkelijk hun weg vinden. Je kunt het frame met standaard spandoek (tekst “boekpresentatie” en ons logo) van ons lenen of een geheel eigen spandoek bestellen.
  • Bannerstandaard | Dit zorgt voor een nette, professionele achtergrond tijdens de presentatie. Je kunt een standaard banner (tekst “nu te koop bij bestelmijnboek.nl” en ons logo) van ons lenen of een geheel eigen banner bestellen.
  • Intekenlijst | Natuurlijk is het handig een klein aantal boeken op voorraad te houden voor de verkoop tijdens de presentatie. Zorg echter ook voor intekenlijsten, voor het geval jouw boek uitverkocht raakt.
  • Presentjes | Een fles wijn of goody bag voor de sprekers en eventuele VIP’s.
  • Follow-up | Deel foto’s op social media en vraag mensen wat ze ervan vonden.
  • Media | Hou contact met de media, stuur een extra persbericht met foto’s over het event.

 

Boekpresentatie via Zoom

De boekpresentatie via Zoom is een nieuw fenomeen dat in 2020 zijn intrede deed.

De boekpresentatie via Zoom heeft een aantal voordelen: het is goedkoper dan een locatie huren, het publiek hoeft niet te reizen en kan vanuit zijn luie stoel kijken én je kunt meer mensen uitnodigen. Nadelen zijn er ook: het is lastiger de aandacht van het publiek vast te houden en het publiek kan je op elk moment verlaten. Het is daarom belangrijk dat de boekpresentatie kort is, dat er veel ruimte is voor interactie en dat er ook een informeel deel is, waarin mensen toch gezellig het glas kunnen heffen.

Technisch gezien is het simpel:

  • Maak een Zoom account aan en kies voor een betaalde variant (de gratis variant kun je maar kort gebruiken).
  • Als je meeting aanmaakt via www.zoom.us kun je allerlei voorkeuren instellen. Het belangrijkste is dat je de optie “wachtkamer” instelt, zodat geen ongenode gasten jouw feestje kunnen verstoren.
  • Nodig mensen uit via mail & social media
  • Laat je gasten inschrijven voor het event via jouw eigen site, via mailchimp of via Zoom (vink “registration required” aan).
  • Je hebt nu de mailadressen van jouw gasten, welke je later kunt gebruiken voor het sturen extra informatie of een samenvatting.
  • Regel een extra host die op de achtergrond technische taken uitvoert terwijl jij spreekt (bijvoorbeeld het binnenlaten van gasten wiens verbinding tijdelijk was verbroken, etc).
  • Zorg voor goede belichting (vanaf de voorkant op je gezicht) en een mooie achtergrond. Je kunt ook met een “green screen” werken en daarop veel eenvoudig via Zoom een “virtual background” projecteren. Het scherm is eventueel te leen bij ons.
  • Je kunt via Zoom je scherm delen en op die manier een Powerpoint-presentatie of een video laten zien.
  • Vergeet niet jouw boekpresentatie op te nemen (vink “Automatically record meeting” aan), zodat je de beelden later kunt gebruiken voor je boekpromotie.
  • Toch een beetje spannend? In een VIP-sessie kunnen we je plan doorspreken of het werken met Zoom oefenen (kosten: 60 euro per uur).

 

Voorlezen en signeren

Naast de officiële boekpresentatie zijn er ook andere gelegenheden om in de spotlights te staan. Je kunt daarbij denken aan voorleesmiddagen in de bibiotheek, signeersessies bij boekhandels of optreden in een literair café, maar ook aan podia tijdens boekenmarkten of dichtfestivals.

 

Maak een video

Een boekpresentatie is een hele geschikte gelegenheid voor het maken van een korte video. Zeker als jij een zakelijk boek uitgeeft, bijvoorbeeld een cursusboek, kan je jouw zichtbaarheid enorm vergroten met een video. Deze kan dan weer gedeeld worden via social media. Sommige auteurs plakken zelf korte stukje film aan elkaar met Windows Moviemaker, anderen huren daarvoor een professional in. Hieronder wat voorbeelden van video’s die werden opgenomen tijdens boekpresentaties.

 

Boekpresentatie Barbara Rijskamp

Boekpresentatie | De Belastingdienst is niet je belastingadviseur
Auteur | Barbara Rijskamp
Tijd | vrijdag 31 maart 2017 van 15 tot 17 uur
Locatie | IFlow Ondernemershuis, Europaplein 10 te Alphen aan den Rijn

 

 

Boekpresentatie Marti Jansen

Boekpresentatie | Hemel in je hart
Auteur | Marti Jansen
Tijd | Zaterdag 29 augustus 2015
Locatie | Schaffelaartheater in Barneveld

 

 

Boekpresentatie Marian Weijers

Boekpresentatie | Mannenmoed
Auteur | Marian Weijers
Tijd | 14 januari 2021
Locatie | via Zoom

 

 

1001 tips voor auteurs

aanleveren bestanden auteursbegeleiding auteursrecht bestellen bibliotheek blog boekomslag ontwerpen boek ontwerpen boekpresentatie boekpromotie boek schrijven boek uitgeven boek verkopen bookreviews booktrailer crowdfunding dreamteam e-book editor eigen beheer events flaptekst foto's google/SEO in de krant levensverhaal nieuws offerte onze auteurs persbericht personal branding proeflezen profielfoto pseudoniem Q&A royalty's schrijfcoach schrijfcursus social media stappenplan uitgeverij uitvoering & oplage verkoopkanalen video website

 

Comments: 0 Tags: boek uitgeven, boekpresentatie, boekpromotie LOVE IT, SHARE IT
facebook twitter google pinterest

info zoeken

prijslijst
stappenplan eigen boek uitgeven
afspraak met Esther Kraaijenbrink

stappenplan

STAP 1 | auteursbegeleiding
stap 1 | auteursbegeleiding
stap 2 | offerte vragen
stap 2 | offerte vragen
stap 3 | boek schrijven
stap 3 | boek schrijven
stap 4 | de boekomslag ontwerpen
stap 4 | de boekomslag ontwerpen
stap 5 | het binnenwerk ontwerpen
stap 5 | het binnenwerk ontwerpen
stap 6 | bestanden aanleveren
stap 6 | bestanden aanleveren
stap 7 | voorverkoop
stap 7 | voorverkoop
stap 9 | boek verkopen
stap 9 | boek verkopen
stap 10 | boekpromotie
stap 10 | boekpromotie

zoek op onderwerp

aanleveren bestanden auteursbegeleiding auteursrecht bestellen bibliotheek blog boekomslag ontwerpen boek ontwerpen boekpresentatie boekpromotie boek schrijven boek uitgeven boek verkopen bookreviews booktrailer crowdfunding dreamteam e-book editor eigen beheer events flaptekst foto's google/SEO in de krant levensverhaal nieuws offerte onze auteurs persbericht personal branding proeflezen profielfoto pseudoniem Q&A royalty's schrijfcoach schrijfcursus social media stappenplan uitgeverij uitvoering & oplage verkoopkanalen video website
ABOUT US

Overweeg je zelf een boek uit te geven? Levensverhaal, gedichten of roman? Start vandaag nog met het stappenplan!

Customer support: 015-88 77 910

Send a message here

NIEUWE BOEKEN
  • Mangga, mangga val naar beneden editors choice, geschiedenis, levensverhalen, nieuw € 23,95
  • Goudkoorts | Hans van Heesch Goudkoorts geschiedenis, nieuw, romans € 22,95
editors choice
  • lean six sigma -- samenzinnig verbeteren Lean Six Sigma | samenzinnig verbeteren editors choice, studieboeken € 49,95
  • ADEMLOOS VRIJ | Gerda Van der Velden Ademloos vrij geschiedenis, levensverhalen, nieuw € 18,95
Last posts
ENZO SISTO | Wetenschappelijk BBQ'en? Ja graag!
PERSBERICHT | Wetenschappelijk BBQ’en? Ja, graag!

Met trots en plezier wil ik u informeren betreffende de …| MEER

BAS VAN DER PLAS | Belarus is geen Rusland
PERSBERICHT | Belarus is geen Rusland

Belarus, een actueel thema.…| MEER

copyright 2018 - BestelMijnBoek.nl

CLOSE