GASTBLOG | Blogonderwerpen die lezers boeien
Hoe onderhoud je de relatie met je potentiele lezers? Gastblogger & bestseller auteur Denise Hulst vertelt welke blogonderwerpen jouw lezers boeien.
Blogonderwerpen
Een liefdevolle relatie met je fans is de navelstreng naar je succes als schrijver. Maar, wat kun je al die mensen die zich inschrijven op je emaillijst nu vertellen over je boek? Elke keer iets schrijven over de voortgang wordt reuze saai. En toch zal je iets met hen moeten delen anders verdwijn je uit hun geheugen. Wat zijn de dingen waar je over kunt schrijven?
Potentiele lezers zijn geïnteresseerd in jou als mens. Dus kun je dingen delen die iets over jou vertellen. Niet dat je van lekker eten houdt of van wandelen, maar wel:
- wat je inspireert als schrijver: wie zijn je voorbeelden? Wie hebben er aan bij gedragen dat je het besluit hebt genomen om een boek te schrijven?
- Waar loop je tegenaan tijdens het schrijfproces: wat vind je moeilijk en hoe los je dat dan op?
- Welke dilemma’s kom je tegen: wat schrijf je wel en wat schrijf je niet in je boek?
- Welke boeken zijn je favoriete boeken en waarom?
- De leescultuur binnen het gezin waar je uitkomt
- Wat je doet met boeken die je niet interessant vindt: uitlezen of niet?
- Wat heb je nodig om te kunnen schrijven; inspiratie, tijd? Een goede plek?
Als je non-fictie auteur bent dan kun je over de inhoud van je boek schrijven.
- Zaken die je niet opneemt in je boek maar die wel vermeldenswaardig zijn.
- Casussen die gaan over het thema van je boek
- Boeken die raken aan het thema van je boek
- Cursussen die je geeft over het thema van je boek
In het hele proces van de totstandkoming van je boek zijn er veel momenten die het delen waard zijn:
- Het contract met je uitgever is getekend.
- De laatste versie van je manuscript heb je opgestuurd naar de uitgever
- De eerste zetproef komt terug
- De achterflaptekst is bijna klaar
- je boeken zijn bij de drukker vandaan gekomen
- je hebt het eerste exemplaar in je handen
- Je steekt je neus tussen de bladzijden en oh wat ruikt dat lekker…
- Je stuurt het eerste exemplaar naar je moeder via de post
Inschrijvers op je lijst vinden het leuk om van je te horen. Dat betekent ook dat je hen kunt uitnodigen om te reageren op dat wat je schrijft. En je zult zien: mensen gaan reageren. Dat betekent dat het hen echt interesseert wat je schrijft. Het gesprek op gang brengen is dan ook het doel van alle acties die je onderneemt: de posts die je plaatst op social media, de nieuwsbrieven die je schrijft en de blogs die je publiceert. Het gesprek voeren met je potentiele lezers is de manier om de relatie met hen op te bouwen.
Wil je meer suggesties om over te schrijven? Hier kun je meer onderwerpen vinden.
Denise Hulst is auteur van non –fictie boeken en 20 jaar ondernemer. In de afgelopen 18 jaar publiceerde zij 11 boeken bij grote uitgeverijen, waaronder enkele bestsellers en eversellers. In 2017 heeft zij haar trainingsbureau verkocht en helpt zij uitsluitend ambitieuze auteurs die een succes van hun boek willen maken met het bouwen van een stevig auteursplatform, met boekpromotie en het ontwikkelen van slimme verdienmodellen rond hun boek.