Dichter Hoss Wilstra trapte natuurlijk niet in die beruchte valkuil van de te grote oplage.
Wij over Hoss Wilstra
Bij Hoss Wilstra, die in 2017 debuteerde met zijn dichtbundel ‘Dicht bij Hoss‘ zagen wij een mooie combinatie van enthousiasme en nuchterheid. Daardoor wist bij een beruchte valkuil – die van de te grote oplage – te ontlopen.
De markt voor gedichten is relatief klein. Dichters wekken graag een andere indruk om succesvol te lijken, maar in de praktijk (een incidentele uitschieter uitgezonderd) worden er maar 50 tot 250 exemplaren van de meeste dichtbundels verkocht. Om die reden is het ook behoorlijk lastig om een uitgever te vinden. Velen kiezen daarom voor uitgeven in eigen beheer en laten dan een te hoge oplage van hun dichtbundel drukken. Zonde!
Ook Hoss Wilstra wilde graag naar buiten treden met zijn gedichten en meldde zich bij BestelMijnBoek, maar we waren het er al snel over eens dat het vooral leuk moet blijven. En jarenlang leuren met dezelfde dichtbundel, terwijl je zolder er ook nog mee vol staat, dat is niet echt prettig he? Hoss had ons stappenplan vooraf grondig bestudeerd en koos voor een mix van bookprinting, verkoop via Bol en marketing-activiteiten die echt bij hem passen. Het komt er kort gezegd op neer dat wij een kleine oplage van zijn dichtbundel digitaal geprint hebben, die hij zelf kan verkopen. Verder hebben wij zijn dichtbundel op bol.com geplaatst en zodra iemand het daar bestelt, wordt het boek door ons geprint en verstuurd. Wat helpt, is dat Hoss heeft gekozen voor een hele praktische uitvoering. De “paperback basic” is namelijk ook betaalbaar als ze echt per stuk geproduceerd worden. Een grote voorraad is daardoor niet nodig.
Hoss kan zich ondertussen concentreren op de promotie en ook daarin begint hij zich steeds verder te ontwikkelen. Dat vinden we zo leuk om te zien! Hij bezoekt evenementen voor dichters, zoals open podia, en draagt daar voor uit eigen werk. Daarnaast is bij heel actief op social media, waar hij regelmatig gedichten en filmpjes deelt. Deze dichter is het zeker waard te blijven volgen!
Hoss Wilstra over ons
“Op het moment dat ik naar buiten trad met mijn gedichten, via Facebook en open podia, ontmoette ik andere mensen die reeds een gedichtenbundel hadden uitgegeven en dit motiveerde mij om dit ook te gaan doen. Tijdens één van die bijeenkomsten ontmoette ik Esther van BestelMijnBoek. Zij gaf mij direct wat concrete tips in de vorm van het boek ‘zeg je baan nog niet op’. Dat gaf me handvaten voor de lay-out van mijn manuscript, voor de omvang van mijn bundel, aantal pagina’s, in combinatie met indeling. Daardoor kon ik me vooral richten op datgene dat ik wilde vertellen. Over dingen die dicht bij mij liggen. Het beklimmen van bergen, om iets anders te realiseren (Alpe d’Huzes), over mijn moeder, geboorte, dood, eenzaamheid, mijn geliefde, opgroeien, over mijn achtertuin en het verhaal over een man die zijn thuis zoekt.
Daarna volgde een introductiegesprek met Bestelmijnboek. Het boek van Esther had gezorgd voor een gedegen voorbereiding, zodat we snel tot zaken kwamen, waarbij het zakelijke in dit geval zeker aangenaam en degelijk adviserend was. Dus warm en niet koel. Esther had ook wat onderzoek gedaan, aan mijn titel ontbrak originaliteit. Zij stelde voor om de titel ‘Dicht bij Mij’ te veranderen in ‘Dicht bij Hoss‘. Mijn eerste reactie was: “dat is wel erg dicht bij mij”, waarmee ik dus direct mijzelf overtuigde, terwijl ik met de opmerking andere bedoelingen had.
De service van Bestelmijnboek gaat verder dan alleen maar het afdrukken van het boekje. De bijkomende kosten voor de vormgeving, het ISBN, verzendkosten zijn helder en betaalbaar. Bestelmijnboek is altijd bereikbaar, staat open voor je vragen en je krijgt altijd een fatsoenlijk antwoord. Echt een aanrader voor jonge, startende auteurs. Waarbij ik mezelf inschaal op de jonge startende van middelbare leeftijd.”