39 | aanleveren voor template
Heb jij alle losse onderdelen voor jouw boek compleet? Dan is het tijd om bestanden aan te leveren.
Checklist ontwerpservice
Als je hebt gekozen voor een template en gebruikmaakt van onze ontwerpservice is dit wat we nodig hebben:
- Template | zorg dat duidelijk is welk standaard-ontwerp jouw voorkeur heeft, voor zowel omslag als binnenwerk.
- Omslag | Titel + naam auteur + flaptekst in Word + foto cover in JPG + portretfoto auteur in JPG
- Binnenwerk | Lever de tekst in één Word-document aan, geen losse pagina’s.
- Afbeeldingen | Stuur ons losse afbeeldingen in JPG (NIET in het Word-document opnemen), resolutie 300 dpi
- Tekst | Goed nakijken op fouten (verbeteringen kosten 1,- per stuk)
Liever zelf een ontwerp maken? Geen probleem, lever dan een printklaar PDF-bestand aan.
Foutloze teksten
Kijk vóóraf alle teksten goed na. Als je ná de vormgeving nog fouten moet verbeteren, kost dat de vormgever onnodig veel tijd en dat gaat helaas gepaard met extra kosten (€ 1,- per verbetering of aanpassing).
OPDRACHT | Bestand versturen
Verstuur bestanden bij voorkeur via www.wetransfer.com naar info@bestelmijnboek.nl. Dit is de makkelijkste, snelste en veiligste manier om grote bestanden te versturen. Je ontvangt automatisch een bevestiging zodra wij jouw bestanden via wetransfer.com downlaoden, zodat je weet dat het is aangekomen. Vermeld offertenummer + telefoonnummer om verwarring te voorkomen. Verstuur liever NIET per e-mail en NIET via Dropbox.com!
AANLEVEREN | via wetransfer.com |
Bestandscontrole
Wij voeren op een aantal technische punten een handmatige bestandscontrole uit. De inhoud is jouw eigen verantwoordelijkheid, dus we kijken niet naar teksten en spelling, wel naar bijvoorbeeld de resolutie van jouw afbeeldingen. Als we iets tegenkomen dat er onlogisch uitziet nemen we natuurlijk even contact met je op.
eerste opzet
Als je hebt gekozen voor een template, verzorgen wij het ontwerp voor je. We starten met een klein stukje (bijvoorbeeld één hoofdstuk) en leggen dan de eerste opzet even aan je voor, zodat jij kunt beoordelen of we op de goede weg zijn. In dit stadium kunnen we alles nog aanpassen, dus dit is hét moment waarop je kunt aangeven wat je mooi vindt en wat niet.
Digiproef
Als het hele boek gedaan is sturen we je kosteloos een digiproef (pdf op lage resolutie per e-mail) ter controle. Wij vragen je deze bestanden echt nauwkeurig na te kijken voordat je akkoord geeft.
Proefprint
Liever een échte proefdruk (dus compleet boek)? Je betaalt dan twee exemplaren (zie prijslijst) + € 15 orderkosten. Je kunt dit aangeven in het offerteformulier.
OPDRACHT | Correcties
Zie je nog fouten? Stuur ons een overzicht waarin je per pagina + regel aangeeft wat verbeterd moet worden. Voorbeeld:
- blz 8 regel 6: “Ik wordt” moet zijn “ik word”
- blz 70 regel 1: “me moeder” moet zijn “mijn moeder”
Het aanpassen van spelfouten en tekstwijzigingen is tijdrovend en kost daarom € 1,- per aanpassing. Je ontvangt daarna opnieuw een digiproef. BELANGRIJK: stuur ons géén compleet nieuw manuscript, want dan moeten wij de vormgeving helemaal opnieuw doen en dat kost € 60,- per uur!
Na iedere correctieronde krijg je een nieuwe digiproef ter goedkeuring.
OPDRACHT | Akkoord geven
Wij starten de productie zodra jij uitdrukkelijk goedkeuring geeft per mail. Indien je ná jouw goedkeuring (dus als het drukproces is begonnen) nog fouten vindt of wijzigingen wil aanbrengen, gaat dat helaas gepaard met extra kosten, die voor rekening van opdrachtgever (dus jijzelf) komen.
OPDRACHT | deel op social media
Houd je doelgroep betrokken bij het proces. Dat kun je doen door bijvoorbeeld op social media te delen dat jouw boek na bloed, zweet en tranen nu eindelijk bij de drukker ligt. Je kunt ook een leuk filmpje maken van het moment dat jouw eerste boek (de proefprint) binnen komt. Zorg er vooral voor dat je de emoties die bij zo’n moment komen kijken ook overbrengt.